Van de eerste hoofdletter tot de laatste punt: alle tekstuele uitingen van jouw merk moeten doordrongen zijn van de sfeer en identiteit die past bij jouw merk. Maar wat nou als je niet precies weet welke stijl bij je past door de brede doelgroep? Of als je de identiteit van je merk wel kent, maar je moeite hebt dit door te laten klinken in tekstuele uitingen? Of misschien wil je juist wel een hele nieuwe doelgroep aanspreken?
Ik help je graag!
In een tone of voice-sessie vinden we samen, aan de hand van een prikkelende sessie vol energie, het taalgebruik dat aansluit bij de identiteit en doelgroep van jouw bedrijf. Na afloop maak ik een manual waarin precies staat uitgelegd wat de tone of voice is, zodat je hier zelf mee aan de slag kan gaan.
Blauw Grond
Blauw Grond is een Surinaams-Javaans eethuis (warung) in Utrecht. Door een zonnige, trendy manier van spreken straalt de zaak warme in een moderne jas uit. Blauw Grond is geen persoonlijke zaak waar je aanschuift bij bekende gezichten, maar een instituut waar je terecht kunt voor specifieke gerechten. Deze eigenschappen heb ik verwerkt tot een tone-of-voice die gebruikt wordt op social media en de website.
Kookatelier Cayenne
Cayenne is een kookatelier in Driebergen. Eigenaresses Maaike en Muriëlle leggen alle soorten gezelschappen in de watten. Van kinderfeestjes tot vergaderingen en uitvaarten. Cayenne is eigenzinnig, fris en huiselijk. De tone of voice is dan ook informeel en activerend. Lezers moeten de samenwerking met Cayenne ‘voor zich kunnen zien’. Daarbij is het van belang om de passie en het inlevingsvermogen van Maaike en Muriëlle terug te laten komen in de websiteteksten.
De With
Restaurant De With in Rotterdam was zoekende. Na de zoveelste verandering van concept, was het voor gasten niet meer duidelijk waar de zaak voor staat. Na een tone of voice sessie met het management kwamen we tot brand archetype met woordkeuze en taalgebruik dat hierbij past. De With is stoer, verleidelijk en internationaal. Na het vullen van de website heb ik Het Withboek opgesteld waarin de tone of voice precies staat omschreven. Zo kan het personeel zelf aan de slag met tekstuele uitingen op social media.
Buurten
Buurten Oost en Buurten in de Fabriek in Utrecht zijn laagdrempelige restaurants met buurtfunctie. In 2019 zullen er twee nieuwe Buurten restaurants openen. Aan de hand van het huisstijl en identiteit zoals deze omschreven door het ontwerpbureau van Kris Borgerink, heb ik een tone of voice ontwikkeld. Daarnaast ben ik verantwoordelijk voor de fotografie en tekst op de Facebook en Instagram pagina’s van alle zaken.